- 11. sezóna mistrovství světa ABB FIA Formule E odstartovala v sobotu v Sao Paulu závodem plným zvratů
Při své první E-Prix s týmem DS Automobiles hrál Maximilian Günther o stupně vítězů, než pět kol před cílem došlo ke kolizi
Jean-Eric Vergne, který na konci této brazilské soutěže obsadil deváté místo, získal první dva body sezóny pro tým DS Automobiles a jeho partnera PENSKE AUTOSPORT
První závod 11. sezóny mistrovství světa ABB FIA Formule E, který se konal tuto sobotu v Sao Paulu, byl obzvláště turbulentní se dvěma přerušeními červenými vlajkami. S celkovým 9. místem Jeana-Erica Vergneho a 11. místem Maximiliana Günthera neodpovídá výsledek této první E-Prix vůbec potenciálu, který vůz DS E-Tense FE25 na okruhu brazilské metropole ukázal.
Elektrické monoposty francouzského prémiového výrobce zpočátku vykazovaly v kvalifikačních jízdách vynikající úroveň výkonu. Oba piloti společnosti DS Automobiles se dostali až do soubojů mezi osmi nejrychlejšími jezdci. Na vybojované čtvrté a osmé pozici na na startovním roštu měli Maximilian Günther a Jean-Eric Vergne hned na začátku sezóny vynikající start. Po dvou kolech byli již na třetím a pátém místě, když první incident na trati způsobil výjezd safety caru.
Použití "útočných režimů", které mají větší vliv než v minulosti, a okruh, který upřednostňuje předjíždění, podporovaly odvahu závodníků a neustálé změny pozic. A zatímco Maximilian Günther byl na 3. místě a JEV na 12. místě, závod přerušila červená vlajka po technickém problému na konkurenčním voze.
Po opětovném rozjetí závodu mohla francouzská prémiová značka díky Maximilianu Güntherovi získat 52. stupně vítězů v šampionátu elektrických monopostů. Bohužel se Němec zapletl do kolize v první šikaně a trefil zeď několik sekund před nárazem dalšího vozu, což způsobilo druhou červenou vlajku.
Maximilian byl přinucen úředníky změnit příď svého vozu a do závěrečného sprintu tak musel startovat ze 14. místa, kde skončil nakonec na 11. místě. Pokud jde o Jeana-Erica Vergneho, ten výrazně ztratil spuštěním "útočného režimu" těsně před červenou vlajkou, což mu zabránilo plně využít dodatečnou sílu, kterou měl k dispozici, k získání pozic. Francouz se nikdy nevzdává a nakonec se umístil v top 10 se ziskem dvou bodů za 9. místo.
Tým DS PENSKE opouští Brazílii proto s velkou frustrací. Výkony jezdců a monopostů francouzské značky jsou nicméně před dalším podnikem v Mexico City 11. ledna 2025 velmi povzbudivé.
"Je opravdu těžké bilancovat tento závod. Je zřejmé, že celkový výsledek v podobě dvou bodů získanými díky 9. místu JEV nás neuspokojuje. Na druhou stranu, pokud si vezmeme analýzu průběhu víkendu, je jasné, že tento výsledek je důsledkem sledu nešťastných událostí a že vůbec neodráží úroveň naší výkonnosti. V kvalifikaci i v závodě jsme si vedli dobře. Mířili jsme na stupně vítězů, než si Max po kolizi zlomil křídlo. Protože jsme ho museli během přerušení závodu vyměnit, dostal před posledním startem penalizaci 10 míst. Co se týče JEV, ten měl velkou smůlu. Když si vybral svůj druhý útočný režim, byla vyvěšena červená vlajka a on jej nemohl využít. Ze Sao Paula odjíždíme zklamaní z výsledku, ale jsme si vědomi našeho potenciálu a odhodláni to dokázat na další soutěži. "
- Eugenio Franzetti, ředitel společnosti DS Performance
"Byl to opravdu zvláštní závod a přiznávám, že jsem byl frustrovaný. Letos můžete s režimem Attack vyhrát hodně a hned poté, co jsem spustil svůj druhý režim Attack, byla vyvěšena červená vlajka. Od té chvíle to pro mě skončilo, protože jsem nemohl získat zpět pozice proti těm, kteří toho plně využili k tomu, aby mě předjeli. Zároveň se objevily některé šílené a téměř nepochopitelné věci, jako například to, že se na stupně vítězů dokázali dostat soutěžící, kteří byli penalizováni průjezdem a kteří dokázali šetřit síly. Pozitivní je, že vůz funguje dobře a tým odvedl dobrou práci. Takže jsem si jistý budoucností, ale nejprve musíme strávit toto zklamání. "
- Jean-Eric Vergne, šampion Formule E v letech 2018 a 2019
"Konečný výsledek je těžké přijmout, protože vůbec neodráží náš víkend. Jsem velmi spokojený s rychlostí, kterou jsme předvedli na trati, zejména se 4. místem v kvalifikaci. V týmu se cítím velmi dobře a naše intenzivní příprava se vyplatila. Náš závod byl velmi solidní a jsem s ním na 99 % spokojený, protože jsem před tou kolizí bojoval o umístění v top 3. Dnes jsem nezískal ani bod, ale víme, že je to součást formule E a že některé závody jsou chaotické. Nakonec si musíme odnést to pozitivní, což je naše výkonnostní úroveň. Jsem si jistý budoucností. "
- Maximilian Günther